Sådan søger du handicaptillæg

Du søger handicaptillæg i minSU under søg SU - husk den afgørende dokumentation

Søg via computer

Log ind i minSU og søg handicaptillæg via en computer. Ikke alle ansøgninger, der er udfyldt via en mobil enhed, sendes til os. Læs om tekniske problemer her.

Søg SU først

Du skal have søgt SU til en videregående uddannelse eller dansk erhvervsuddannelse eller få slutlån til en videregående uddannelse for at kunne søge handicaptillæg.

Gå til minSU

webinar

Vi holder webinar om ansøgning om handicaptillæg 24/9

Tirsdag den 24. september klokken 14:00 - 15:00 holder styrelsen et webinar om ansøgning om handicaptillæg.

Webinaret henvender sig til studerende med funktionsnedsættelser, som går på eller skal starte på en videregående uddannelse eller en dansk erhvervsuddannelse.

Tilgå webinaret her på dagen

Send spørgsmål til webinar

Du har mulighed for på forhånd at stille spørgsmål til os, som vi vil besvare på webinaret. Vi besvarer dog kun generelle spørgsmål om handicaptillæg - på webinaret kan vi ikke gå ind i konkrete sager. Når du anvender nedenstående formular, vil du ikke modtage et svar, da vi ikke modtager dine kontaktoplysninger.

Hvis du har spørgsmål til en konkret sag, skal du som altid henvende dig via Digital Post.

Send spørgsmål

Her kan du skrive det spørgsmål, du ønsker, vi besvarer på webinaret

Din dokumentation er afgørende

Det er afgørende, at du kan dokumentere din funktionsnedsættelse. Når du søger, er det vigtigt, at du uploader dokumentation, der udførligt beskriver din funktionsnedsættelse. Får vi den rette dokumentation, er vi hurtigere om at behandle din sag.

Læs om, hvordan vi vurderer ansøgninger om handicaptillæg.

Om dokumentation

Det er vigtigt, at vi får en lægefaglig beskrivelse af dit funktionsniveau, gerne suppleret med andre typer dokumentation, eksempelvis fra et jobcenter, en mentor, socialforvaltningen, en neuropsykologisk undersøgelse eller lignende.

Du skal vedhæfte aktuel lægefaglig dokumentation, der udførligt beskriver din funktionsnedsættelse.

Hvis din dokumentation beskriver din aktuelle tilstand udførligt, kan vi behandle din sag hurtigere. Dokumentation bør mindst indeholde:

  • din diagnose
  • hvordan din sygdom eller funktionsnedsættelse kommer til udtryk
  • hvilken behandling, du får
  • hvilken behandling, der er planlagt (hvis der er planlagt en)
  • hvordan din sygdom eller funktionsnedsættelse påvirker din erhvervsevne

En erklæring fra din egen læge vil som udgangspunkt ikke være nok, medmindre der for eksempel er tale om en betydelig funktionsnedsættelse på grund af en medfødt lidelse.

En udtalelse fra en psykolog kan ikke stå alene, men den kan indgå i vurderingen af ansøgningen, hvis den er underbygget af en udtalelse fra speciallæge i psykiatri.

Herunder kan du se forskellige eksempler på typer af dokumentation, som du uden betaling kan få adgang til:

  • Fra offentligt sygehus: Hvis du har været eller er i behandling på et offentligt sygehus, kan du hente journaloplysninger, udskrivningsbreve (epikriser) og henvisninger fra egen læge på sundhed.dk. Download det, som handler om din funktionsnedsættelse. Se her, hvordan du henter dokumentation på sundhed.dk.
  • Fra egen læge: Journalnotater fra konsultationer hos din egen praktiserende læge fremgår ikke af din sundhedsjournal på sundhed.dk, men du har ret til at få en kopi af dem gennem din læge. Journalnotater fra din egen læge er relevante for din ansøgning, hvis de handler om din funktionsnedsættelse.
  • Fra privathospitaler eller speciallæger: Journalnotater fra privathospitaler og speciallæger fremgår normalt ikke af sundhed.dk, men du har ret til at få en kopi af dem. Kontakt det pågældende hospital eller behandler.
  • Anden eksisterende lægefaglig dokumentation: Lægeattester, speciallægeudtalelser (f.eks. fra en arbejdsskadesag) eller neuropsykologiske undersøgelser om din funktionsnedsættelse.
  • Fra jobcentret: Har du været i forløb hos jobcentret, kan der være relevante oplysninger herfra, for eksempel vis arbejdsprøvninger og/eller lægeattester. Du kan henvende dig til kommunen og bede om en kopi af din sag.

Send gerne dokumentation ind løbende. Det kan for eksempel være, hvis du har været til konsultation i ambulant forløb på et hospital.

Vi refunderer ikke udgifter til lægefaglig dokumentation, som du selv har skaffet, medmindre vi specifikt har bedt dig om det.

Hvilken type dokumentation, der er relevant for dig at sende, vil være afhængig af din diagnose og funktionsnedsættelse.

Se eksempler på diagnoser og relevant dokumentation til sagsbehandlingen under Hvilken dokumentation er relevant at vedhæfte?

 

Hvis du har haft arbejde inden, du søger handicaptillæg, skal du vedhæfte:

  • seneste lønseddel fra din arbejdsgiver. Hvis du ikke har den seneste lønseddel, skal du vedhæfte et brev med oplysninger om, hvor meget du cirka har tjent
  • beskrivelse af arbejdet, herunder:
    • arbejdsfunktion
    • eventuelle skånehensyn
    • sygemeldinger. Dokumentation for sygemeldinger kan ofte findes i lønsedler

Du kan supplere beskrivelsen med oplysninger fra en arbejdsgiver, en støtteperson eller en vejleder. 

Hvis din funktionsnedsættelse er indtruffet efter, du har haft fuldtidsarbejde, er det vigtigt at du oplyser dette, eventuelt ved at beskrive det i en tidslinje i din personlige redegørelse.

Vedhæft dokumentation, når du søger handicaptillæg

Du skal samle al den dokumentation, du ønsker, skal indgå i vores vurdering af din ansøgning og uploade den sammen med din ansøgning i minSU. Du bedes samle den i få pdf-filer, der er navngivet retvisende efter dit behandlingssted og funktionsnedsættelse eller ansættelsesforhold.

 Hvis du har problemer med at uploade din fil - læs mere her.

Send yderligere dokumentation, efter du har søgt handicaptillæg

Hvis du får flere oplysninger, som er relevante for din ansøgning, har du mulighed for også at sende dem. Du kan sende flere oplysninger løbende, frem til vi træffer en afgørelse.

Du kan sende oplysninger til styrelsen via borger.dk:

  • Log på Borger.dk med MitID ved at trykke på Digital Post øverst
  • Vælg Skriv ny besked øverst i venstre hjørne
  • Vælg myndighed (statslige myndigheder)
  • Vælg Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
  • Vælg kategori, Handicaptillæg
  • Når du har skrevet din besked og vedhæftet filerne, klik ”Send”

Du kan uploade op til 50 MB pr. mail.