Klage - handicaptillæg

Hvis du får afslag på din ansøgning om handicaptillæg, har du mulighed for at klage over afgørelsen. Der kan for eksempel være nye lægefaglige oplysninger, som ændrer det grundlag, vi har truffet afgørelsen ud fra

Du skal sende klagen til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Handicaptillæg. Du kan sende klagen som Digital Post via borger.dk eller til vores fysiske adresse:

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Center for Uddannelsesstøtte
Handicaptillæg
Haraldsgade 53
2100 København Ø

Mærket: "Klage til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger"

Styrelsen skal have modtaget klagen senest fire uger fra den dag, du modtog afgørelsen.

Før du klager, vil vi opfordre dig til at læse, hvordan vi vurderer en ansøgning om handicaptillæg.

Skema til klage

Ønsker du at klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. På den måde kan vi hurtigere behandle din sag.

Klageskema

Sådan sender du klageskemaet

Når du har udfyldt klageskemaet, skal du sende det til os via Digital Post. Du logger ind med MitID, uploader det udfyldte klageskema og sender.

Send klageskemaet her

Sådan behandler vi klager

Det er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der i første omgang behandler din klage. Du får en kvittering fra styrelsen, når vi har modtaget klagen.

Når vi modtager en klage, ser vi på, om vi skal:

  • indhente nye oplysninger til brug for vurdering af din sag igen
  • ændre vores afgørelse og bevilge handicaptillæg, eller
  • fastholde afslaget

Det er kun i sjældne tilfælde, at vi ændrer en afgørelse, hvis der ikke er nye lægefaglige oplysninger, som ændrer det grundlag, vi har truffet den tidligere afgørelse ud fra.

Status på din klagesag

Du kan følge med i, hvor langt vi er kommet med at behandle din klagesag om handicaptillæg.

Du vil kunne se alle dokumenter i din sag, hvis du har klaget den 11. oktober 2024 eller derefter. Hvis du har klaget før denne dato, vil du ikke kunne se din klage, men du vil kunne se breve sendt efter den 11. oktober 2024.

Sådan gør du

Du kan nu se status på din klagesag.

Oversigt over statuskoder
Statuskoder Betydning
Klage modtaget Vi har modtaget din klage, og den afventer indledende behandling.
Afventer oplysninger Vi afventer oplysninger fra dig, din læge og/eller dit behandlingssted.
Afventer sagsbehandling Afventer, at en sagsbehandler foretager yderligere sagsbehandling.
Lægefaglig dokumentation modtaget – afventer dine bemærkninger (partshøring) Vi har modtaget lægefaglig dokumentation, som vi har sendt til dig. Du har 14 dage til at sende bemærkninger, fra du har modtaget partshøringen.
Klagesag oversendt til Ankenævnet Vi har fastholdt vores afgørelse og sendt din klage til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtte. Du skal derfor fremover kontakte Ankenævnet om din klage.
Klagesag afsluttet Ankenævnet har truffet afgørelse i din sag.

Hvis vi fastholder vores afgørelse

Hvis vi, efter at have behandlet din klage, fastholder vores afslag, sender vi din klage med sagens akter til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger inden for cirka 3 måneder. Hvis vi henter nye oplysninger i din sag, kan der gå længere tid.

Vi sender sagerne til ankenævnet i den rækkefølge, vi har modtaget dem. Når din klage er modtaget i ankenævnet, modtager du en kvittering fra dem sammen med alle sagens akter via Digital Post på borger.dk. Ankenævnet kan ikke besvare spørgsmål om din sag, før du har modtaget kvitteringen. De behandler herefter klagen.

Om klager

Gå til siden om, hvordan vi generelt håndterer klager i styrelsen her.