Psykiske funktionsnedsættelser dækker over en lang række tilstande og sygdomme, som kan variere meget både i udtryk og i sværhedsgrad. For nogle studerende kan en psykisk funktionsnedsættelse medføre en meget nedsat funktionsevne, mens den for andre næsten ingen betydning har. I de tilfælde, hvor studerende har flere diagnoser, foretager vi en samlet vurdering af den studerendes tilstand, funktionsniveau og funktionsnedsættelsens sværhedsgrad.
Fælles for mange af de studerende, som får tildelt handicaptillæg på grund af psykiske funktionsnedsættelser, er, at de er udfordrede i forhold til at begå sig socialt. Flere af de studerende oplever koncentrationsbesvær og/eller humørsvingninger, og nogle har en selvdestruktiv adfærd psykisk og/eller fysisk.
Vi har givet afslag på handicaptillæg, når vi har vurderet, at den studerende har været velbefindende på baggrund af behandling, eller fordi han eller hun har gode teknikker til at håndtere den psykiske lidelse. Det kan også være, fordi de studerende har været i stand til at arbejde før eller under studiet.
En psykisk lidelse medfører ikke altid betydeligt nedsat funktionsniveau eller erhvervsevne, som er betingelsen for at få handicaptillæg.
Eksempler på funktionsnedsættelse: ADHD
- Studerende E har haft ADHD siden børnehavetiden. I skolen manglede E koncentration, havde vanskeligheder med opmærksomhed, svært ved at komme i gang med opgaver og med at fastholde interessen, når opgaverne blev kedelige. Der har også været motorisk uro, og E er ofte endt i konflikter med både elever og lærere. E har haft utallige kortvarige ansættelser og har afbrudt adskillige uddannelser, hvilket har medført depression, som E nu er ude af. E har været i behandling i børne- og ungepsykiatrien og har prøvet fire forskellige slags medicin, der dog alle har medført uacceptable bivirkninger. E er derfor ikke i medicinsk behandling længere, men stadig præget af motorisk uro og især af vanskeligheder med koncentration og opmærksomhed. E har tidligere misbrugt hash som selvmedicinering, men er nu stoppet efter at have oplevet psykoselignende tilstande.
Vi har godkendt E til at få handicaptillæg.
Studerende F har haft ADHD og angst siden barndommen, men er først diagnosticeret i ungdomsårene, hvor F var i et længere forløb med angstbehandling i psykiatrien. Da forløbet var gennemført, var F's angst blevet betydeligt mindre, og F fik derefter ADHD-medicin. F tåler medicinen, men effekten holder kun til om eftermiddagen. Et forsøg med større døgndosis gav bivirkninger, og dosis blev derefter reduceret til det oprindelige niveau. Når F er under særligt pres kan symptomerne på angst begynde at vise sig. F er begyndt at dyrke motionsløb og fitness, hvilket har haft en god virkning på symptomer fra begge diagnoser.
Vi har på den baggrund ikke kunnet godkende F til handicaptillæg, da vi forventer, F i et vist omfang kan arbejde i weekender og/eller ferier, og da F er relativt velbehandlet og har vist sig i stand til selv at håndtere sine udfordringer med godt resultat.